De dreumesgroep: 1,5 tot 3 jaar


Tussen zijn eerste een derde jaar is je kind een dreumes. Het ontdekken van de wereld neemt in het tweede levensjaar een vogelvlucht. De dreumes kan zichzelf voortbewegen en begint te beseffen dat hij een eigen persoon is. Zodra hij kan lopen komt er veel meer binnen zijn bereik. Hij wil dingen zelf doen en alleen op onderzoek uit gaan. Hij is nieuwsgierig. Aan het einde van het tweede jaar ontwikkelt het kind een sterke eigen wil en drang naar zelfstandigheid (‘zelf doen’).

Bij Kleinlab geven wij het kind de kans om zo veel mogelijk te ontdekken. De ruimtes waarin hij speelt is zowel aangepast aan zijn behoefte aan veiligheid als aan zijn behoefte om te ontdekken. Naast de groepsruimte zijn er een aparte ‘speelruimte’ en ‘zintuigenruimte’. In alle ruimtes is er zintuiglijk materiaal en open-eindmateriaal aanwezig, dat uitdaagt om te ontdekken. In de speelruimte staan klimobjecten en speelmateriaal voor de grove motoriek, zoals hoepels, stapstenen, bouwblokken en ballen. In de zintuigenruimte in de hal kunnen de dreumesen spelen met lichtbakken en natuurlijke materialen als zand en water.

Een dreumes kan steeds beter communiceren. Hoewel hij misschien nog niet zo veel ‘echte’ woorden kan uitspreken, kan hij steeds beter duidelijk maken wat hij wil. Door te wijzen en te kijken en dit te combineren met klanken, heeft de dreumes een uitgebreide gebarentaal tot zijn beschikking. Door woorden steeds te herhalen leert hij klanken om te zetten in bestaande woorden. Rond de leeftijd van anderhalf jaar neemt de woordenschat explosief toe en is het kind steeds beter in staat deel te nemen aan de sociale wereld en zijn wensen en behoeften door taal kenbaar maken.



Op de groepsruimte is een hoek (de leeshoek) ingericht op taalontwikkeling. Kinderen kunnen hier zelf prentenboeken pakken en wijzen naar tekeningen en plaatjes en deze proberen te benoemen. We lezen elke dag voor om de kinderen te ondersteunen bij hun taalontwikkeling en om hun fantasie en concentratievermogen te stimuleren.

Daarnaast zorgt voorlezen voor emotionele veiligheid, beleven kinderen er plezier aan en genieten ze zichtbaar van de exclusieve aandacht die ze dan krijgen. Dit zijn allemaal belangrijke factoren voor de ontwikkeling van het kind.

Naast vrije tijd en spel krijgen de kinderen ook allerlei creatieve activiteiten aangeboden (zie ons creatief beleid).

@